יום רביעי, 29 בפברואר 2012

מחיר הדלק צריך להיות 6.30

נתחיל מהסוף, מהמסקנות.
מישהו עובד עלינו, לא מספר את האמת.
מחיר הדלק צריך להיות היום (אחרי ההתייקרות) כ-6.30 ₪. תוכלו להוסיף או לגרוע אג' ספורות לפי תוספות שונות ומשונות שהממשלה מוסיפה על המחיר (שער דולר שערורייתי, דלף, תוספים וכד').

רוצים הוכחות, בבקשה (אין מה לעשות המספרים מדברים):
1.       מחיר הנפט בעולם בשיאו ב-2008 היה כ-140$, אז גבו מאיתו 7.00 ₪ לליטר דלק.
מחיר הנפט היום נמוך, כן נמוך, ב-24% עלותו "רק" 107.50$. ממחר יג(נ)בו מאיתנו 7.84 ₪ לליטר דלק 95 אוקטן.
2.       תהיתם בוודאי, מתי מחיר הנפט היה כמו היום (107$) וכמה ג(נ)בו מאיתנו אז.
ובכן, אוקטובר 2008, מחיר הנפט היה 107.1$ והמחיר דלק 95 אוקטן בתחנותינו היה... 6.29 ₪.
כלומר, מחיר הדלק צריך להיות 6.30 ולא 7.84 ₪.
פער של 1.54 ₪.
מדובר בפער לא מוסבר של אלפי שקלים לנהג לשנה.

מבחינתי אתם יכולים להפסיק לקרוא כאן ולהתחיל להפיץ לכל חבריכם במייל ובפייסבוק. אנשים צריכים לדעת את האמת. אנחנו צריכים לשאול שאלות.


ונעבור לפרוט-
1.      הוכחה עובדתית:
בחודש יולי 2008 הנפט האמיר לשיא כל הזמנים, הוא נסחר בעולם לפי 140$ לחבית נפט.
מחיר דלק 95 אוקטן עודכן ל-7.00 (בתדלוק עצמי).
הארץ רעדה. נתון נוסף למשוואה, שילמנו בלו על הדלק (שם מוזר למס מוזר) 2.374 ₪ לליטר דלק.

בחודש מרץ אנחנו אמורים לשלם לליטר דלק 95 אוקטן 7.84 (בתדלוק עצמי).
מחיר הנפט בעולם (נכון ל-5 ימים האחרונים לחודש)  כ-107.50$.
שיעור מס הבלו 2.959 ₪ לליטר דלק.

כלומר: הנפט בעולם נמוך מהשיא ב-24%.
מחיר ליטר דלק 95 אוקטן במדינת הקודש עלה ב-12%.
ראוי לציין שהבלו תפח גם הוא ב-25% "בזכות" הממשלה.

בעברית: המחיר הנפט בעולם נמוך מהשיא ב-24% ואצלנו מחיר בדלק עלה ב-12% מהשיא. נוצר פער של כ-36%...
דרך אגב, לפי החישוב הזה מחיר דלק 95 אוקטן צריך להיות היום באזור 5.80 אם מביאים בחשבון את עדכון מס הבלו.


2.      הוכחה לוגית:
חיפשתי מה אמור להיות מחיר הדלק, לפי משרד האנרגיה המים. מתי לאחרונה מחיר הנפט היה באזור 107$.
מצאתי: אוקטובר 2008, מחיר הנפט היה 107.1$ והמחיר דלק 95 אוקטן בתחנותינו היה... 6.29 ₪.

סייגים:
המחיר החשוף לכל הוא מחיר חבית נפט בעוד שממשלת ישראל, דרך חברות הדלק מפרסמת מחיר נגזרת מהנפט הנקראת בנזין Prem Unl 50ppm.
מחירי הנפט והבנזין נעים יחדיו יחסית למעט שינויים תוך יומיים הנובעים מדרישות שוק משתנות.


אשמח לכל הערה (למטה בתגובות).


עדי שרון

11 תגובות:

  1. עדי שלום,
    נהנה לקרוא את הסקירות שלך ובגדול מסכים עם הסקירה אולם רק כמה הערות :
    1) הגניבה הכי גדולה היא הבלו והמע"מ על המחיר הכולל בכולל כמובןגם את הבלו. ושים לב ידידי מתי הועלה הבלו. הגנביםבלילה העלו אותו בצורה משמעותית בסוף 2008 שמחיר החבית צנח לאישור ה- 30-40$. כי כמובן שהמחיר יורד הרבה יותר קל לגנוב ולהעלות את המס. לאנשים לא איכפת אם המחיר יור ב 60 אגורות למרות שהיה צריך לרדת ב 120 אגורות. אבל שמחיר הנפט עולה בחזרה נשארים עם הבלו הגבוה. אתה הבנת את זה ברוך

    2) מחיר הנפט שהצגת הוא ה WTI האמריקאיץ לחישובים שלנו הרבה יותר רלוונטי הברנט האירופאי ושם הפער במחיר הוא בערך 123 היום לעומת 145 בשיא. כך שהדבר מצדיק מחיר גבוה יותר
    3) שער הדולר ביולי 2008 היה נמוך בכ- 10-15% מהיום מה שגם מצדיק מחיר יותר גבוה.

    אבל הערות 2-3 הן טכניות יותר במהותן ולא משנות את העובדה הבסיסית שהעלו מיסים שהיה נוח ומחיר הנפט ירד ואף אחד לא שם לב כי המחירים ירדו אבל שכחו להוריד את המס כמייצב בכיוון השני שהמחירים עלו. מכיוון שאין שום מקור וכי מס על הדלק זה מס נורא נוח לגבייה
    ודם כי רגילים לכור לנו כל כך הרבה שטויות

    השבמחק
  2. עדי,

    החישובים הם כולם נכונים מספרית - ויש עוד מהם.
    רק שמדובר בסדרי עדיפות של ממשלה ולצער לא מעט אנשים על התוצאות, זוהי התנהלות לגיטימית.

    אומר יותר מזה, אני ב ע ד סגירת החוב הציבורי אל מול "סבל" של הציבור בארץ שחי לא רע - וזה בדיוק מה שמסתבר קורה. עודפי תקציב מופנים להקטנת החוב. למדינה אחריות לטיפול נקודתי בכשלים.

    יש לזה משמעויות גיאו פוליטיות אדירות וחובה להביט במשקפת בעלת ספקטרום רחב יותר. מי שלא מסכים - שגם זה לגיטימי, יהיו בחירות עוד מעט..

    זהו דיון עם הרבה יותר בעד ונגד.. אך מה שקורה עם הדלק הוא לא נעים אך תקין וכפי שאני מקווה יועיל מאוד בטווח הבינוני רחוק.

    למדינת ישראל שחיה כאילו מסביבה לא גועש ורוחש עד כדי סכנה ממשית חייבים להיות כלים לעמוד על רגליה בשעת חירום - וכלכלה יציבה אי אחת משתי רגליים הנדרשות (וצבא שיונק מהכלכלה..).

    גיל

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא בטוח שיש בינינו הסכמה שמה שקורה עם הדלק תקין, בכל זאת אתן לך נימוק בעד הצד שלך.
      הדלק בהרבה ממדינות אירופה יקר מאצלנו. מה זה אומר? אינני בטוח.
      אני מעדיף להתייחס לנקודה השנייה, אם פעם מחיר הדלק היה 107 וגבו מאיתנו 6.29. קשה מאוד למישהו להצדיק את הפער להיום.
      על זה טרם קיבלתי תשובה (בספק אם אקבל).

      מחק
    2. איציק1.3.2012, 12:44

      גיל, אין שום בעיה עם מדיניות של סגירת החוב הציבורי, אך יש בעיה חמורה מאוד עם הדרך בה גו(נ)בים מאיתנו את הכסף הזה! לצאת מנקודת הנחה שפלוני שמרוויח 5000 ש"ח בחודש ואלמוני שמרוויח 50000 שח בחודש, צריכים להתגייס לטובת סגירת החוב הציבורי באותה מידה, היא הבעיה! המשמעות היא הגדלת הפערים הכלכליים במדינה והעלמות מעמד הביניים. אין שום בעיה להוריד את המע"מ על הדלק ולעלות את מס ההכנסה, כך שקופת המדינה לא נפגעת ומי שנושא בנטל יותר הוא מי שמרוויח יותר... בגדול מדיניות של מיסים עקיפים גבוהים מול מס ישיר נמוך זה במילים אחרות ממשלה מושחטת שמושפעת ממי שבאמת שולט במדינה, בעלי הממון!

      מחק
  3. אנונימי29.2.2012, 21:14

    לא חידשת פה כלום.......

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי,
      לא התכוונתי לחדש.
      אם זו הרגשתך, מה עשית כדי להעיר/להאיר את האנשים סביבך?
      האם אתה חושב שהמצב תקין?

      אני כותב...

      מחק
  4. הגיע הזמן שיבטלו את מס הבלו בשביל מחיר דלק הוגן

    השבמחק
    תשובות
    1. יוני,
      אני חושב שמיסים מוטלים על דלק בכל רחבי העולם. במקביל סבור שכדאי שוועדה חיצונית תחליט על תמחור הדלק באופן שקוף ובלתי תלוי.
      בנוגע לבלו הגובה שלו שערוריתי והכי גרוע שעליו משלמים מע"מ. מס על מס.

      עדי

      מחק
  5. חברת דלק 10 משתדלת לשמור על מחיר דלק סביר

    השבמחק
  6. למען הציבור מחיר דלק חייב להשאר סביר

    השבמחק