יום רביעי, 15 בספטמבר 2010

איך לדוג דגים, או איך בסוף למדתי

נתחיל בהבהרה:
·         לא, אינני מקדם אף אחד. אין לי עניין.
      אם בסוף הקריאה זה מה שתרגישו, מבחינתי נכשלתי.
·         כן, אני מספר את מה שעברתי כדי שאחרים יפנימו שאפשרי לסחור במט"ח ולהרוויח בעקביות אבל זה לוקח הרבה זמן.
·         אינני מרגיש נוח עם החשיפה והיא אינה טבעית לי.
·         כל אחד חופשי לעשות כרצונו עם המידע ואני אכבד כל דעה ולא משנה מה היא.

וכעת לעניין הדייג והדגים עצמו,


שנים רציתי לסחור באופן קבוע. נכון יותר, שנים רציתי ללמוד באופן מעמיק ורציני לסחור בשוק ההון.
החיים מתגלגלים. משפחה, ילדים, עסקים. הבטחתי לעצמי "מחר אלמד" לא התממשה. כנראה שבגלל שההבטחה היא "מחר" ולא "עכשיו"... (סיבה מצוינת למאמר נפרד happy ).
החיים התגלגלו, לפני כ-4 שנים מצאתי את עצמי מחוץ לכל המסגרות, עסקית ומשפחתית (התגרשתי). לפעמים שוקת שבורה מסתמנת בדיעבד כהזדמנות גדולה.
החלטתי להמציא את עצמי מחדש. להתחיל הכל מחדש. החלטתי להתחיל לסחור במט"ח וסחורות.

למדתי קורס ראשון של בית מסחר מסוים "מבוא לניתוח טכני, איך להרוויח כסף".
להזכירכם בתי מסחר אז היו נגועים קשות בסינדרום "תביא את הכסף ואנחנו נדאג שתשאיר אותו אצלנו". כך היה, בחלוף הזמן, התמחתי ב....להפסיד את כספי במסחר במט"ח. הצטרפתי בגאון ל-95% מקהל שמפסידים.
אח"כ ניסיתי את מזלי בקורס שני שהיה הרבה יותר טוב מהסיבה הפשוטה: הקורס לא היה קשור לבית מסחר.
עדיין המסחר לא עבד לי. המשכתי להפסיד.

מהר מאוד הבנתי שמשהו לא בסדר. "אומנם אני מפסיד" אמרתי לעצמי "אבל מישהו כנראה כן מרוויח, הרי מישהו נמצא בצד ההפוך שלי. הדבר היחיד (והחשוב ביותר) שאינני מבין הוא... מי יודע להיות בצד המרוויח לעזאזל?"
מיהם ה-5% שכן מרוויחים את כספם במסחר באופן קבוע. איפה אמצא אחד כזה שאוכל ללמוד ממנו?
חיפוש מהיר הראה שבארץ הסיכוי נמוך למצוא סוחר (שזה מקצועו ממש) שילמד אותי.
התחלתי במסע ארוך למצוא את הסוחר שילמד אותי לסחור. חיפשתי מסביב לגלובוס.
לא חיפשתי שיטה שתלמד כיצד להיכנס ולצאת מהשוק (ולא משנה איזה שוק). משהו פנימי אמר לי שהמסחר והשוק מתנהלים מעבר להגיון של שיטה כזו או אחרת. היום אני יודע, הסוחר כמכלול מקיים את האסטרטגיה ולא הפוך.
רציתי להבין מה מניע את השוק? מה מצייר את הגרפים? ומכאן איך לסחור בשוק. אז לא ידעתי לשאול נכון, רציתי ללמוד לקרוא את המחיר.
בשלב זה הפסדתי כבר כ-80% מהשקעתי הראשונית. 80% מנכס הבסיס. הרבה כסף.

בהתנהלות עסקית, המקור למודיעין טוב, הוא לרוב לפנות ללקוחות. שיערתי שהמשתמשים הסופיים ידעו לכוון אותי לדרך הנכונה. שוחחתי עם סוחרים רבים. רובם מארצות שמעבר לימים הגדולים. רובם היו מתחילים כמוני, חלקם מתקדמים יותר.
נפלה בחלקי הזכות לשוחח עם כמה סוחרים מנוסים שזו פרנסתם לאורך שנים רבות. הסוחרים הוותיקים (וכמה מהמתקדמים) הפנו אותי ל- James16. שרשור ב-Forex Factory.
"תתחיל ללמוד לקרוא מחיר שם" אמרו. בתחילה סירבתי.
קראתי על James16, עוד לפני כן, במקומות נוספים והבנתי שיש שם התחלה להרבה עבודה. הרבה קריאה, הפנמה ואימון.
אני מניח שסירבתי כי בתת-ההכרה מיאנתי לנטוש את החלום "לעשות כסף מהיר" שהיה אחת מהסיבות למסחר שקניתי בשקיקה מהפרסומים בתחילה.

אחרי סדרת הפסדים נוספת, התרצתי. ניגשתי לשרשור.
סיימתי לקרוא את הפוסט הראשון (שמאז השתנה מעט). ידעתי שמצאתי את מה שחיפשתי.
מצאתי סוחר, ג'ים, שסוחר כבר 26 שנים מתוכם מרוויח לאורך 18 שנים. ומלמד.
הוא היה הראשון ולעת עתה היחיד שאני מכיר, שאמר במפורש בהתחלה "זו ריצה למרחקים ארוכים, אי אפשר להתעשר מחר". כמו גם "זה העסק שלך. תנהל אותו כעסק".
הרקע לדרך העבודה שגי'ם מלמד ומעביר היא הבנת וקריאת המחיר מהגרף, Price action. ישירות ללא אינדיקטורים.
כן, הכל בחינם שם ב-Forex Factory. לא יאמן כמה עבודה וטרחה האיש הנדיר הזה השקיע ואיך סחף אחריו סוחרים מצליחים נוספים לעזור.
היום, ניתן לומר, אני מכיר אישית 3 סוחרים מקצוענים (שזו פרנסתם, מסחר בפורקס) שמלווים/שליוו בעצות את השרשור של James16 באופן קבוע.
רק לשם הבהרה: האיש אינו מתיימר להיות גורו מכל סוג שהוא, ולא מתנהל כך. להבדיל, צניעותו ויושרו מדהימים. במיוחד למי שמכיר את עולם הפורקס ובכלל.
התחלתי ללמוד. 18 שעות ביום, זה אחד השרשורים הגדולים ביותר ב-Forex Factory, כ-5000 עמודים נכון להיום. ימים רצופים. חודשים. הרבה.
בשלב מסוים הצטרפתי לפורום הפרטי של Jame16 ה- PF (בתשלום). הבנתי ש"החינם" יכול להוביל אותי רק עד נקודה מסוימת. אני צריך הדרכה צמודה יותר. צריך את השלב הבא.




(הסבר: ה-PF הוא פלטפורמה רחבה, הרבה יותר מפורום, למפגש בין סוחרים מנוסים, ותיקים לבין סוחרים המבקשים להתפתח).

אנקדוטה קטנה, כששאלתי אם ג'ים האם הוא חושב שכדאי שאצטרף לפורום הפרטי, ענה בפשטות טקסאנית אופיינית "אני תמיד מהסס האם לענות על שאלה כזו. אם אתה חושב, תנסה לחודש ותעזוב. יש הרבה אנשים שעושים זאת ואני מבין אותם".




מה התוצאות בעקבות ההשקעה בחינוך איכותי?
בתחילה עברתי חודשים של איזון (break even= b/e). חודש אחר חודש לא הצלחתי להרוויח אבל במקביל לא הפסדתי. הרגשה טובה אך מתסכלת. "טובה" כי שברתי את רצף הכישלונות שחוויתי. "מתסכלת" כי עדיין רציתי להרוויח מהר ועכשיו. עדיין עבדתי על החלק המנטאלי.
אז הגיע החודש הראשון שפרצתי את "המחסום". אחריו בא עוד חודש. רווחים קטנים. מצאתי את עצמי משנה דפוסי התנהגות (מהר ועכשיו הפכו לסבלנות ומשמעת) שהביאו לעוד חודשים רווחיים (קטנים). העקביות הפכה למטרה החשובה. לא עניין אותי בשלב זה מה היה הרווח החודשי. רק רציתי לסיים את החודש ברווח.
למדתי שגישה עסקית בשילוב בסיס מנטאלי חזק למסחר היא הבסיס להצלחה ( להבדיל מהימורים).
למדתי שהחלק העיקרי במסחר נמצא בחומר האפור בין אוזנינו. במנטאליות ופסיכולוגיה של הסוחר.
למדתי איך המחיר מתנהג. מדוע הוא נע ונעצר בנקודות מסוימות. קריאת המחיר בגרף היא הבסיס לכל אסטרטגיות המסחר.
למדתי שרוב המקצוענים סוחרים כמעט ללא אינדיקטורים מרוחים על המסך. המחיר הוא המכריע לגבי הכניסות לעסקה ויציאה ממנה.
הכי חשוב, זכיתי לחבר. ג'ים.

המסקנה העיקרית היא שאפשרי להרוויח ממסחר במט"ח.
משיחות עם מספר סוחרים בחו"ל, רובם מקצוענים שמתמחים בניתוח טכני, הבנתי שאפשרי להגיע להישגים רק אם מתבצעת השקעה גדולה ממול. אין שום דבר בחינם. אין ארוחות חינם. השקעה גדולה של זמן, סבלנות ומימון ללימודים הארוכים.
כל המקצוענים מספרים את אותו הסיפור. התחלה עם מנטור, סוחר וותיק (שמדריך ומאמן) מגדילה לאין שיעור את סיכוי ההישרדות במסחר בניירות ערך ובשוק המט"ח בפרט. מישהו שילמד אותך לדוג דגים ולא ידוג אותם עבורך. התהליך צורך זמן רב. הרוב מתייאשים באמצע הדרך.

עם הזמן נחשפתי לאנשים רבים המפסידים כסף במסחר במט"ח. כאב לי. הבנתי את הרגשתם. הייתי שם.
לשואלים אותי תמיד המלצתי ללכת לקרוא ב-Forex Factory בחינם. יש שם הרבה חומר בסיסי מצוין.
הסתבר לי שרבים לא יודעים/ לא רוצים לקרוא חומרים באנגלית. נשאלתי אם אוכל ללמד.
ביקשתי את אישורו ורשותו של ג'ים ללמד בארץ למרות ששיערתי שרבים לפני בעולם ביקשו וסורבו.
ג'ים נתן לי את הסכמתו ללמד בישראל רק אחרי שהובהר שהלימודים יעשו בעברית בלבד.
כך קיבלתי בלעדיות ללמד את דרך המסחר של James16.


זהו סיפורי, איך למדתי לדוג. בקצרה.


אשמח לכל תגובה rose


שימרו על הקפיטל שלכם. אל תחזירו כסף לשוק.
עדי שרון

8 תגובות:

  1. שלום עדי, הערכה ובאהדה:
    בדבריך אתה מוכיח את משקלם של הידע והשיטה הנדרשים להצלחה.

    השבמחק
  2. ברק,

    תודה על תגובתך, אני מעריך זאת.

    אנחנו מסכימים שידע חשוב. בלעדיו לא תתכן התקדמות (בכל תחום בחיים).
    אם תשאל אותי, וזו חוויה אישית ללא ספק, לימוד ואימון החלק המטנאלי (גם הוא ידע) היה ללא ספק החלק שהיטה את הכף, שוב עבורי, לרווחיות עיקבית.

    ללא ספק החלק של קריאת המחיר ו-price action חשוב ביותר והוא הבסיס, ועם זאת ללא ביסוס מנטאלי לא יתאפשר מסחר רווחי לאורך זמן.
    אם כל טרייד בודד (ולא משנה מה תוצאתו) משנה את מצב הרוח של הסוחר ומכאן את החלטותיו לא תתכן רווחיות עקבית.

    מקווה שהבהרתי את עצמי.

    תודה,
    עדי

    השבמחק
  3. אנונימי23.9.2010, 16:54

    עדי שלום,

    הקטע עם האנגלית הוא נכון, תמיד שבאתי לקרוא חומרים באנגלית או שנרתעתי או שנשברתי באמצע.
    האם האנגלית שם היא מאוד קשה?, האם אתה הישראלי היחיד שם או שיש עוד שהצליחו להרוויח ולהתמודד עם החומר בשפה זרה?.

    תודה מראש,
    אודי

    השבמחק
  4. היי אודי,

    שאלה מענינת הארת...

    כמובן שבעניין הקריאה באנגלית אינך לבד.
    אני חושב שרוב האנשים שפנו אלי הם למעשה במצבך. זה טבעי.

    גם באשכול בפורקס פקטורי וגם בקבוצה הפרטית האנגלית היא בסיסית לחלוטין. כמובן שמשתמשים במונחים של סוחרים. נמצאים שם סוחרים מכל רחבי הגלובוס כך שמצבך אינו מיוחד, נהפוך הוא. מידי פעם תראה מישהו מתנצל על האנגלית שלו ומיד מישהו מהפורום בא לחזק שהאנגלית בסדר גמור. האווירה ידידותית במיוחד (רוחו של ג'ים).
    רק שים לב וזו לדעתי תכונה מרכזית לסוחר מצליח, התמדה. בפורקס פקטורי צריך לקרוא די הרבה, כ-150 עד 200 עמודים ראשונים כדי לרדת לעומק. כמו שאמרתי, סבלנות והתמדה.

    לגבי הישראלים, בפורום הפרטי היו כמה שניסו ולא שרדו את הזמן (או השקעה)... התמדה אמרנו.
    יש ישראלי אחד נוסף שאני מכיר וזהו. יכול להיות שיש נסתרים שלא כותבים ורק קוראים. לדעתי אין כי בד"כ הם פונים אלי.
    באשכול בפורקס פקטורי מבליחים ישראלים מידי פעם ונעלמים. די אופייני, אנשים רואים שצריך להשקיע עבודה והחלום להתעשר מהר איננו שם... ונעלמים.

    רווחיות עקבית לא באה בעקבות האנגלית. הרווחיות הגיעה אחרי הרבה לימוד, אימון והליכה בתלם שלמדתי. כך אני משתדל לעשות עם תלמידי גם.
    אין קיצורי דרך לשום מקצוע רציני שאני מכיר.

    בכל מקרה תודה על תגובתך ואם יש לך עוד שאלות "שלח" אותן לעברי. אשמח לענות.

    עדי

    השבמחק
  5. אנונימי27.9.2010, 13:15

    עדי שלום,

    כל הכבוד על החשיפה ועל האומץ !!!


    בסך הכל הסיפור מבחינתי דומני שהוא זהה אצל כולם

    אני מרגיש אותו הדבר קרוב ל - 3 שנים שאני בעסק הזה
    שמתי לי למטרה ללמוד וללמוד ומקדיש המון שעות ביום

    הגעתי לשלב של האיזון שלאחר ההפסדים אבל עדין אין רווחים


    לא חשבתי כלל לפנות מעבר לים מסיבה פשוטה של השפה וחוץ מזה אני לא כל כך מאמין

    עכשיו אתה אומר שזה עזר לך ואני שמח בשבילך

    חתימה טובה

    יוסי

    השבמחק
  6. יוסי שלום,

    תודה על תגובתך.
    מצטער שראיתי אותה רק עכשיו , משום מה היא נשלחה לג'ימייל שלי.

    זה פשוט מקצוע. מרתק מבחינתי, אבל מקצוע. דורש הרבה זמן ללימוד והתמקצעות.

    אני שמח שהבנת את העיקרון הבסיסי והכי חשוב במסחר, כנות. סוחר חייב להיות כנה עם עצמו.

    חג שמח,
    עדי

    השבמחק
  7. אנונימי28.8.2011, 0:47

    שלום עדי,
    רציתי לשאול אם כל החומר שדיברת עליו שנמצא בפורקס-פקטורי רלוונטי גם למסחר במניות?

    תודה, ציון.

    השבמחק
  8. היי ציון,
    בהתאמות מסויימות כן.
    אל תשכח שלמניות יש נטייה לגאפ.

    אחרי שמבינים את ההגיון ברור שגם למניות יש PPZ ומיקומים קריטים במחיר שם יש תגובות.
    כמובן שהנושא מצריך אימון ודמו אינטנסיבי בדיוק לפי הכללים של ג'ים.

    עדי

    השבמחק