יום חמישי, 2 בספטמבר 2010

מדוע מפסידים במסחר במט"ח ושני פתרונות פשוטים להתחלה (אך לא קלים)

אני מקבל פניות רבות דרך האימייל, בהרצאות ובהדרכות עם השאלה "איפה כדאי/צריך לשים את הסטופ-לוס לעסקה?". כשיורדים מעט יותר למהות הסיבה לשאלה ולשורשה מגיעים מהר מאוד ל-"אזור הכאב", ההפסדים.
כן אותו חלק בלתי נמנע מהמסחר, אותו החלק במסחר שרבים מנסים להימנע ממנו.  הפסד טרייד.
שימו-לב שציינתי "רבים" ולא "כולם". סוחרים מנוסים מבינים את משמעות ההפסד... הפסד הוא חלק מהרווח.

נחלק את ה"הפסד" לשני חלקים:
1.      הפסד בעסקה אחת או רצף עסקאות.
הכוונה כאן פשוטה מעיקרה, נכנסתי לעסקה שבסופה הפסדתי כסף.
2.      חשבון שערכו נמוך מהערך ההתחלתי שלו.
רצף עסקאות מפסידות, שהן יותר מהעסקאות המרוויחות, מביאות בסופו של דבר לחשבון מפסיד. חשבון שהערך העכשווי שלו נמוך מערכו ההתחלתי. יש בו פחות כסף כעת ממה שהפקדתי בתחילה. הכוונה מובנת.

אם נוכל להבין את המשמעות של הראשון, החלק השני יתוקן מעצמו.
קראו את המשפט הקודם שוב...

קיימות שתי סיבות עיקריות מדוע סוחרים מתחילים מפסידים. אין זה אומר שלא קיימות סיבות נוספות, אך משיחות עם סוחרים רבים נראה שהסיבות להפסד מתכנסות בעיקרן לשני הסעיפים הבאים:
1.      מסחר יתר Over trading.
2.      מינוף יתר Over leverage.

למעשה כאשר מביטים "במראה" שלנו, ומתעמתים עם האמת הפנימית, נמצא שרובנו גילינו את הנטיות "האובדניות" הללו (לחשבון ולפעמים אפילו למצב רוחנו) כמעט מיידית בתחילת דרכנו כסוחרים.
הסיבות לנטיות הללו פשוטות למעשה והן חלק מתמהיל: מצד אחד לימוד ומידע חלקיים ומאידך הקניית הרגליים הרסניים לאורך זמן.

בתחילת הדרך, לומדים על הגרפים, הנרות, הממוצעים ועוד ועוד ועוד...
הלימוד הבסיסי הוא בעוכרי הסוחר. ראשית דרכו של סוחר מתחיל היא ברכישת ידע חלקי שאינו מספיק למסחר רווחי.
חישבו על כך. כדי להיות רופא טוב, המשתכר כראוי, יש ללמוד 6 שנים. רק ללמוד, בלי לעבוד. למעשה כל מקצוע מכניס המצריך לימוד, מחייב לימוד של שנים, לאחר מכן התמחות ורק אח"כ מגיע הכסף הגדול. מסחר בניירות, אופציות, מט"ח וכד' אינו שונה.
אני מודע למה ש"מכרו" לכולנו בתחילת הדרך, "בוא להרוויח כסף מהיר תוך חודשיים" ומהר מאוד גילינו שפני הדברים שונים בתכלית.
האמת ניתנת, 95% מפסידים את הפקדתם הראשונית בחצי שנה הראשונה מתחילת המסחר. רק מעטים זוכים לראות את האור. אלו ה-5%, יזכו לראות את האור (רובם ככולם), דהיינו רווחיות קבועה לאורך זמן רק לאחר שנים של אימון וניסיון.
אין בכך פלא. הסוחר חייב להיות מאומן נפשית היטב לפני שיוכל להרוויח את כספו מהשוק. לא טכניקה (כניסות ויציאות), חוסן מנטאלי הוא שקובע אם בסופו של יום נהיה סוחרים רווחיים או ... כמו הרוב, מפסידים.
יוצא מכך, שלימוד חלקי מביא לידע חלקי שמביא ל... ניחשתם נכון, הפסד.

כאן נכנס חלקו השני של תמהיל הנטיות ההפסדי: הקניית הרגלים הרסניים.
עובדה פשוטה היא שאי-אפשר ללמד אדם בתחילת הדרך להיות סוחר רווחי לאורך זמן (זוכרים את הרופאים). עדיין מוכרים לנו (ואנו קונים בשקיקה) אשליות של "בוא ללמוד להרוויח ממט"ח ב-3 שיעורים"... במקרה הטוב. תוך כדי הלימוד התלמידים כבר סוחרים (טעות ראשונה) ורצף ההפסדים מתחיל. שוב התלמידים משנים ("משדרגים") שיטה (טעות נוספת), כי כך למדו כבר בשיעור השני מתוך השלושה וממשיכים להפסיד.
המסקנה (אחרי הפסד משמעותי לחשבון) "השיטה לא טובה". ללא קשר לאופן המסחר, לניהול טרייד וכו'.
כלומר, כבר בתחילת הדרך, כבר בחודשים הראשונים, הסוחר המתחיל מטמיע לתת המודע הרגלים שגורמים להפסדים מבלי שיהיה מודע לכך. בד"כ סוחר יאשים את כל העולם סביבו בהפסדיו (השיטה, בית המסחר, בני הזוג, הפרעות) ולא יבדוק במקום הכי קרוב אליו. בתוכו. בתוך המודע והתת מודע.
בדרך צבר הסוחר המתחיל, יותר מאשר הפסדים, הרגלים הרסניים למסחר.
מכיר אנשים שסוחרים 5 שנים, מפסידים ועדיין מחזיקים במנטאליות והרגלים הרסניים שנטמעו בתחילת הדרך. מאוד קשה להוציא אותם לדרך רווחית בגלל העומק בו מוטמעים ההרגלים הישנים.

מה עושים? הפתרון פשוט. לא קל ליישום, אך פשוט להבנה.

ראשית, לכתוב תוכנית עבודה מפורטת וראויה למסחר. רק מעקב אחרי תוכנית כתובה יוכל לתת לנו את המשענת לאורך זמן ואת היכולת לנתח כל אירוע (טרייד) בנפרד אל מול התוכנית. סוף מעשה במחשבה תחילה. תכנון וביצוע.
כתיבת תוכנית מסחר חייבת להיכתב על ידי הסוחר עצמו ולא להעתיק תוכנית של מישהו אחר שבהגדרה אינה מתאימה. התוכנית כמובן אמורה להתבסס על אסטרטגיית מסחר מוכחת.
התוכנית המפורטת תכלול הגדרות כניסה ויציאה, ניהול כסף וזמן. הגדרות גמישות לכללים ודוגמאות פרטניות (צילומי מסך).
חיפוש אחרי התבנית (setup) המתאימה לתוכנית המסחר תביא בהכרח להורדת כמות הטריידים.
מפליא עד כמה סוחרים חדשים מסרבים בעקשנות לכתוב את תוכנית המסחר שלהם. הרי לא יעלה על הדעת שאדם יפתח איזשהו עסק ללא תוכנית עסקית. עדיין, סוחרים עובדים ללא תוכנית מסחר ומצפים לתוצאות חיוביות על סמך "מילתו" של מישהו אחר ממנו העתיקו שיטה.
סוחרים וותיקים נצמדים לתוכנית שעובדת ולא מניחים לה לאורך זמן. ההצמדות ללא שינויים דרסטיים (למעט גמישויות התלויות בגורמים פנדומנטלים כדוגמת התרסקויות או נסיקות חדות) מעניקה להם את היתרון (edge) על פני השוק.

שנית, הורדת מינופים.
כוונתי ב- "הורדת מינופים" ממש קרוב לאפס.
אם סחרתם במינוף של 5% מנכס הבסיס (מי שלא מבין את משמעות הכתוב צריך להפסיק לסחור מידית ולגשת ללמוד את נושא המינוף לעומק) רדו ל-1%. הורדת המינוף באה משני טעמים פשוטים:
1.      הורדת האלמנט הרגשי מטרייד. אם המינוף קטן פוטנציאל ההפסד קטן אזי לא נרגיש את הלחץ הנפשי של המחיר הקרוב לסטופ-לוס. מצד שני, נוכל לתת לרווחים להצטבר ונניח לטרייד לבצע את התוכנית. שוב, בגלל הרווחה הנפשית שנובעת מחוסר לחץ.
2.      רצף של הפסדים לא יגרום לאיבוד חלקים נכבדים מהחשבון ויאפשר לעצור, להעריך את המצב ולחזור לסחור. מינוף גדול מוחק חשבונות. נקודה.

כולם מבינים, במוקדם או במאוחר, עד כמה המסחר קשה נפשית. לא פלא שלאחרונה שמעתי על סוחרים וותיקים המשתפים פסיכולוגים בלבטיהם. המטרה, לשבור כל מעגל הרסני של הרגלים רעים.
אפשרי ללמוד מחדש לסחור. חשוב שמתחילת הדרך נוכל לסגל לעצמנו את הגורם החשוב ביותר למסחר רווחי: הרגלים טובים.

צריך להתחיל. נתחיל במחיקת הלוח.


שימרו על נכס הבסיס שלכם. אל תחזירו כסף לשוק.

עדי שרון

4 תגובות:

  1. אנונימי31.7.2011, 11:30

    יפה מאד ומעורר השראה. ההדרכה שלך שקולה להדרכה רוחנית, לצעידה בדרך החזרה בתשובה.
    למה? גם שם יש להתנער מהרגלי העבר, ולגעת בכל נושא חדש בעדינות מרובה. גם שם יש להציב מטרות ולכתוב "תכנית עסקית". אלא שעד שקראתי את דבריך אלה, מעולם לא חשבתי לעשות כן. גם לא התאמצתי מספיק על מנת שאמצא מורה.
    הייתי מגדיר את עצמי כחוזר בתשובה שרק מפסיד, והדפוס הזה אכן שובר את רוחו של האדם, טוחן אותה עד דק. הפסדתי את כל החברים, כמעט, את כל הקשרים שהיו לי בעבר, את היכולת להתפרנס (תאמין או לא, תלוש המשכורת שלי סובב סביב 3000 שקלים. למזלי יש לי עוד שני מקורות הכנסה קטנים ומהם אני מתקיים). הפסדתי גם את שמחת החיים, וכעת אני בשלב של הפסד המצוות עצמן. אני צריך להפסיק לחזור בתשובה, לנוח מעט, ואז לנסות שוב, הפעם עם משמעת עצמית חזקה כפלדה.
    הפוסט שלך נתן לי השראה עמוקה, גם לחיות מחדש, גם ללכת בדרך שלי באופן נכון יותר, וגם, אפילו, לנסות ללמוד לסחור, ולהתחיל לחיות. עוד מעט אהיה בן 40, זמן טוב לחזור לחיים.
    תודה עדי, עזרת לי מאד.

    איל

    השבמחק
  2. איל,

    תודה על התגובה המרגשת והכנה.
    תנוח. לא חייבים לסחור. זו אינה מלחמה. לסחור אמור להיות fun. אם לא כך, לא יעבוד.
    חד-משמעית, קשה עד בלתי אפשרי לסחור עם כסף אחרון או שאסור להפסיד אותו. התוצאה לרוב תהיה כואבת.
    ממליץ לך לקחת אוויר, לנוח. אח"כ (מספר שבועות) לסחור בדמו עד שתוכיח הצלחה לעצמך, אין טעם ללמוד על כסף חי. אחרי תהליך בשלות תוכל לעבור לכסף אמיתי אם יש.
    אם אין, אל תסחור בכסף אמיתי שאסור לך להפסיד ח"ח.
    מאחל לך שתמצא את הדרך להחזיר את שמחת החיים ומשם מאמין שדברים יסתדרו.
    אשמח לעזור אם עולות שאלות בקשר למסחר (ברוחניות קטונתי למרות שזו דרכי)

    עדי

    השבמחק
  3. אנונימי31.12.2016, 22:31

    מצפים לראות מחדש את סקירות השוק המצויינות , מימים עברו

    כהיום כולם אומרים ש95$ מודים שהם מפסידים ו5% מפסידים אך לא מודים בכך

    השבמחק
  4. תודה על התגובה בבלוג הישן...
    כנראה שלא אחזור לכתוב סקירות בקרוב :)

    השבמחק