יום שני, 2 במאי 2011

מחיר הדלק אמור להיות 5.63 ₪ - איפה האמת?



תקציר הפרקים הקודמים:
1.      מחיר הדלק נקבע ע"י 3 רכיבים עיקרים:
1.      מחיר הנפט בעולם,מהווה 38% מהמחיר שאנחנו משלמים.
2.      עלות המיסים ונילוות (בלו, מע"מ ודלף) כ-53%.
3.      הוצאות שיווק של חברות הדלק, כ-9%.
2.      המדינה מעלה את מחיר הדלק (הבסיס לחישובים דלק 95 בשרות עצמי, בתחנות הדלק) בתואנות שונות.
3.      ממשלת ישראל מחויבת לשנות את מחיר הדלק רק לפי שינוי מחירי הנפט בעולם ולא לשנות מיסים (צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, מחירים מירביים למוצרי נפט בשער בז"ן, התשנ"ג – 1992).
4.      ניתוח של מחיר הנפט בעולם מול המחיר שגובים מאיתנו בתחנות התידלוק, מעלה תהיות רבות לגבי התנהלות תקינה של ממשלת ישראל שלא בהתאם להתחייבויותיה.
ונעבור לפרק (הפסקנו לספור) בקומדיה העצובה "איך חולבים את העם היושב בציון והם רק מקטרים".
העלילה הגיעה לשיאה כאשר הנפט הגיע בשנת 2008 למחיר שיא של כ-140 דולר לחבית. ממשלת ישראל עקבה אחרי מחיר הנפט בעולם ועדכנה את מחיר דלק 95 אוקטן לשיא של 7 ₪.
בגרף המצורף פשוט לראות את העלייה בנפט בפס הכחול והעלייה התואמת במחירי דלק 95 אוקטן.
שימו לב, קו מחירי הדלק שלנו מתחת או על קו הנפט. המשמעות....



בתחילת 2009 צנח מחיר נפט לשפל של כ-40 דולר לחבית. למען הדיוק השפל ברגע מסוים היה 32.40 דולר לחבית. ירידה של כ-71% (!).
ממשלת ישראל לא עקבה אחרי המחיר והורידה את מחיר דלק 95 אוקטן ל-4.75. ירידה קטנה של כ-32%. האם כבר אז היינו עדים לדפוס התנהגות לא תקין?
עוד פעם למי שלא ממש אוהב מספרים, מחיר הנפט נפל בשני שליש מערכו בשיא, הממשלה מצידה הורידה את המחיר רק בשליש בודד. איפה נעלם השליש החסר. ניחשתם נכונה, לכיסים העמוקים של האוצר. הרי אנחנו (העם היושב בציון)... לא שמים לב שמתנהלים מולנו בחוסר הגינות.

הפרק הנוכחי בקומדיה העצובה, בה אנחנו הקורבן, מתנהלת בימים אלו על גבנו עם הרבה מסכי עשן שמפריחות לתקשורת דמויות מרכזיות בממשל ולידו .
העובדות פשוטות: מחיר הנפט עלה בימים אלו לכ-113 דולר לחבית. כ-80% ממחיר השיא בשנת 2008.
מחיר דלק 95 אוקטן עלה ל-7.62 ₪. עליה של... כ-109%. מעל מחיר השיא. כלומר סטייה למעלה של 29% (29%=109%-80%).
המשמעות הפשוטה:
1.      לוקחים לנו (undestatment) על דלק אוקטן 95, 29% יותר מהמחיר האמיתי.
2.      מחיר הדלק צריך להיות... 5.63 ₪ לליטר דלק 95 אוקטן (80% מ-7.00, מחיר הדלק בשיא ב-2008)

שימו לב בגרף לשיא ב-2008 ואיך המחיר הנוכחי של הנפט והדלק מתייחסים לשיא. המחיר הנוכחי בנפט (קו כחול) נמוך יותר מהשיא בנפט ב-2008. בדלק (פס אדום) המחיר גבוה יותר (!) מהשיא. לא הגיוני.
הרווח בין הקו הכחול לאדום מרמז על כמות הכסף המיותר שזרם אל הממשלה מכיסם של האזרחים... באמת התמימים.
יודעי דבר אומרים שכל שקל נוסף שלוקחים מאיתנו משלשלים לקופה הציבורית כ-3 מיליארד שקלים.

פרק נוסף בקומדיה שלנו (שמות  מקוריים לסדרה יקבלו בברכה במערכת) התרחש בתחילת חודש ינואר. עת הממשלה התכוונה ליישם העלאה של 23 אג' בבלו (המס על הדלק). אחרי יישום ההעלאה הופיע בפנינו ראש הממשלה והכריז שהוא מבטל את ההעלאה כי המצב בלתי אפשרי.
והנה בעדכון מחירי הדלק האחרון, עלה הבלו ב-3 אג'. כך לפי פרסומים. גשו לאתר משרד האנרגיה וראו האם זה נכון. להלן: הקובץ מדצמבר 2010, הקובץ ממאי 2011.

אחרון ולא חביב (בוודאי לא פרק הסיום), עלויות חברות הדלק.
האם מישהו יכול להסביר את התופעה הבאה: הכנסות חברות הדלק נגזרות כאחוז (9%) ממחיר הדלק בתחנות.
כלומר, ניתן להבין שעלייה במחיר הדלק תהווה עלייה בהוצאות חברות הדלק וכך שומרים להן על רווח קבוע.
זו זריית חול בעיני הציבור. השכר לא עלה במשק כמו הדלק במאות אחוזים (מ-40 דולר ל-113 דולר לחבית). מדוע חברות הדלק צריכות להרוויח יותר? מדוע הרווח שלהן לא נקבע כקבוע כמו המס על הדלק (הבלו)?
מדוע הן אינם משלמות מכיסן, כמו כולנו, על עליית מחירי הדלק?
שלא לדבר על בדיחת התדלוק העצמי. להזכירכם, רבים משלמים 13 אג' נוספים (כלומר 7.75 ₪) על "שרות" בתחנת הדלק. היינו שמחים לראות את המספרים מאחורי הנתון הזה?.

לסיכום:
1.      מחיר הדלק אמור להיות באזור ה-5.63 ₪ לפי מחיר השיא ב-2008.
אנחנו כציבור לא נתווכח אם הממשלה תחליט... 5.73 J.
2.      הממשלה לא עומדת בהתחייבויותיה לשנות את מחיר הדלק רק על-פי מחיר הנפט.
3.      חברות הדלק מרוויחות כמויות כסף אדירות שלא בצדק רק מעליית מחיר הנפט.


בשונה ממנהגי, אנא הפיצו את המאמר לכמה שיותר חברים/בני משפחה.
האמת צריכה להיחשף.

אם עולות שאלות/תגובות אני במרחק אימייל או עדיף בתגובות למטה.
שימרו על הקפיטל שלכם.



עדי שרון



כל הזכויות שמורות לעדי שרון ©

7 תגובות:

  1. אנונימי2.5.2011, 16:10

    מה זה הגרף החובבני הזה? ציר Y בצד ימין וציר Y בצד שמאל לא עולים באותו הקצב. אסור להסתכל על הגרף עד שלא משווים את שני צירי Y כך שיתחילו שניהם מאפס.

    השבמחק
  2. אפילו אם נכונה הערתך (אינני בטוח) עדיין המהות לא משתנה.
    המחר עלה ל-140 דולר ומשם אנו מתייחסים.
    הגרף נועד להמחשה.

    תודה על התגובה בכל מקרה,
    עדי

    השבמחק
  3. רשומה חשובה ביותר.

    צריך למצוא דרך להפיץ אותה בתפוצה מה שיותר רחבה.

    על בערך ידעתי שזה מה שקורה, אבל אתה נתת לזה ביטוי יותר מדויק ומוחשי.

    אגב כשלא הורידו את מלוא ההורדה שהדלק ירד אלא עצרו בסביבות 4.75, למי הלך הכסף למדינה או לסיטונאי הדלק?

    השבמחק
  4. ש.צ.

    תודה רבה על תגובתך.
    גם אני חושב שכהמ שיותצר אנשים חייבים להבין (!) ולדעת מה המצב האמיתי.

    לא חקרתי איך התחלק הכסף בירידה אליה התיחסת. שווה בדיקה...

    עדי

    השבמחק
  5. שלום עדי,
    תודה לך על מאמר מאיר עיניים (ומרים גבות) זה. שתפתי.
    לו רק היינו רואים ביטוי לכספים שנגזלים מאיתנו...

    ישר כח!

    השבמחק
  6. אנונימי5.5.2011, 16:36

    האם אתה לוקח בחשבון גם את השינוי בדולר לעומת השקל(כי הדלק נמכר בשקלים)?

    השבמחק
  7. אנונימי,

    כדי לא לסבך לא המרתי לשקלים.
    אתה בהחלט צודק.
    אני חושב שהמצב אחרי המרת המטבע יותר גרוע... מבחינתנו.

    פרופו הנפילות האחרונות, נקווה שהמחיר ישאר מתחת ל-100$.

    שבוע מצויין,
    עדי

    השבמחק