יום ראשון, 1 בינואר 2012

אנחנו והמכונות, מי הגולם?

סוף.
סוף השנה האזרחית.

השינוי הגדול ביותר בעולם המסחר מתרחש מתחת לפני השטח. לא רבים שותפים לו, מעטים עוד פחות משתלבים בו ועוד פחות מעטים ממש מבינים את השינוי והשלכותיו.
לכן לא במהרה השינוי... ישתנה חזרה. הם פה להישאר. להרבה זמן. הטרנד החל.
בעקבות השינוי, אתם ואני זן נכחד. אינני צוחק. מישהו טורח להכחיד אותנו בעודנו סוחרים.
אנחנו (הסוחרים) הבעיה הקטנה. השינוי הזה, הספציפי, יביא להכחדת הכלכלה כפי שאנחנו מכירים אותה.
השינוי מביא לרעידת אדמה ש-2008 תראה כמו עוד טיול בפארק והמשבר האירופאי כמו משחק תופסת בין חברים.
אלא אם כן מישהו יהיה גיבור ויתעורר...

כן, מה שתקראו ישמע אולי פשטני. 
כן, תחשבו שהכותב דרמטי והוזה. 
מבחינתי בסדר, בדרך כלל אלו שמתריעים על סכנות לחברה מוגדרים בתחילה כהוזים.
רק תזכרו, לא תוכלו לומר "לא ידענו. מאיפה זה הגיע?".

דמיינו את הסרט האחרון של שליחות קטלנית או עדיף מטרקיס (matrix).
בני האדם בעמדת נחיתות ואפילו במיעוט מספרי מול המכונות. מכונות שלכאורה שהם עצמם יצרו. המכונות למעשה שולטות במציאות ומכתיבות לבני האדם את סדר החיים או הכיליון. כן, הגולם שקם על יוצרו מחליט בשלב מסוים שיוצרו נחות משמעותית ממנו ומחליט להפטר ממנו.
ממש כך, המכונות קוצרות את בני האנוש לתועלתן. ואנחנו, האנשים, נראים כאחרוני התרנגולות בלול פרגיות למאכל (לאנרגיה ב-matrix).
או אז, בהוליווד כמו בהוליווד, מגיע הגיבור שלנו. בד"כ הוא לא רוצה בכלל להיות גיבור, אלא להמשיך לחיות את חייו במאורה החמימה והנוחה שהמציאות מכתיבה לו. אותו גיבור, שהנסיבות "הכריחו" אותו להפוך גיבור, מתחיל מעמדת נחיתות, פוצח במאבק במכונות עד שמגיעה נקודת ההיפוך (tipping point) בה הוא מצליח להפוך את המציאות על פניהן של המכונות.
האם נגיע בכלל לנקודת ההיפוך? יותר מאוחר.


מי המכונות במציאות שלנו?
קוראים לאומת המכונות: אלגוטריידינג (בקיצור, אלגו). מסחר בעזרת אלגוריתמים.
מסחר באמצעות תוכנות כתובות, שמנתחות את השוק ומספקות תוצאה של קניית/מכירת נייר ערך כזה או אחר. חלקכם מכירים את המונח "מסחר אוטומטי", חלק מכירים "רובוטים". כולן תוכנות שנועדו לסחור במקום אנשים עבור אנשים. או כך אנחנו סוברים.
לפני 3 שנים הטענה הייתה שכ-50% מהמסחר מבוצע ע"י אלגו. השנה יש הטוענים שבין-70% ל-90%.

בצה"ל קיים מונח זע"ט (זיהוי עמית טורף). בואו נזהה את הטורף.
את עולם האלגו ניתן לחלק לשני סוגי תוכנות (בגדול. ישנן עוד חלוקות רבות, אך לשם הדיון נסתפק בשתיים):

הסוג הראשון - ארביטראז'
תוכנות המזהות פערים, לפעמים ממש קטנים, בין ניירות מאותו מקור שנסחרים במקומות שונים.
דוגמא: מניית טבע נסחרת בבורסה הישראלית ב-153.40 ₪. בארה"ב היא נסחרת ב-40.36$. חישוב פשוט מראה שהמניה נסחרת בין השווקים לפי שער דולר 3.800 ₪.
אם שער הדולר ישתנה, מחיר המנייה בארה"ב או בישראל ישתנה. או ששער המניה ישתנה. לפי שער הדולר נוכל לאמוד מה יהיה המחיר בארה"ב או בישראל.
אבל... ויש כאן אבל גדול... מי ישתנה קודם? השער בארה"ב והוא יגרור את השער בישראל או ההיפך? האם קיימת חוקיות?
מי מחליט לאן ה-"או" במשפט הקודם פונה?
קיימות חברות רבות בעולם (לחברות הללו נהוג לקרוא אלגו), שמעסיקות בעיקר מתמטיקאים הכותבים תוכנות (אלגוריתמים) שאמורים לנבא את ההפרשים, ארביטראז'. התוכנה מזהה ארביטראז', וקונה את הנכס ההפוך מתוך הבנה שהשוק יסגור את הפעם. כאשר הפער נסגר, התוכנה יוצאת מהעסקה.
במקרה שלנו, התוכנה מחליטה מי יוביל: השוק האמריקאי, הישראלי, או שער המטבע.

כמובן שפערים כאלו קיימים כל הזמן ולכן התוכנות מבצעות אלפי פעולות בשנייה (ויותר). בגלל ריבוי הפעולות הנזילות בשווקים עולה, היות ובכל רגע נתון יש מישהו, יותר נכון משהו, שמוכר או קונה.
האם הנזילות הזו טבעית? האם היא מייצגת ביקוש לנייר? ממש לא. היא מייצגת תוכנה שעושה רווח לבעליה.
הרווח לחברות האלגו הראשונות היה עצום. עד ש... עוד חברות אלגו צצו וקמו. הראשונות הבינו שיתרונן (edge) נשחק וניסו להתקרב לבורסה עצמה כדי לחסוך עוד מאית שנייה בפקודה. פשוט כדי להקדים את המתחרים. לכולן היום יש שרתים במרתפים מסביב לוול-סטריט. לאחרונה ראיתי כתבה, שהשקעת הנדל"ן הטובה ביותר נמצאת במרתפים הללו. כל מ"ר במרתפים מושכר בעשרות אלפי דולרים. לא טעיתי, מ"ר = מטר מרובע.
הכל מקרה, הפיתוח בתחום הזה לעולם לא נגמר. למעשה חברות האלגו יצרו, יש מאין, תחום מסחר חדש שמצריך "טיפול" של מתמטיקאים. כלומר, המתכנתים חייבים לשנות ולכוונן את התוכנות שיתאימו לקצב הפיתוח של השוק החדש. המתכנתים כל הזמן כותבים מחדש.
הנה כתבה שהתפרסמה בזמנו בנושא. הערה, אל תתייחסו לכל מה שכתוב שם ברצינות, העיקרון חשוב יותר. דברים השתנו בשנה האחרונה.
בעיות רבות צצו לחברות הארביטראז', הבולטת שבהן ריבוי חברות.
הריבוי גורם לקיזוז אפקט הפער למאיות סנט במאיות שנייה. לא נשמע הרבה אבל זה די קרוב, נכון להיום, למגבלות הטכניות של מערכות מחשב. במיוחד שסורקים שווקים רבים.
זו אחת הסיבות (מי שסוחר במט"ח מספיק זמן זוכר) שכל הברוקרים סיפקו בעבר 4 ספרות אחרי הנקודה (הספרה האחרונה נקראת פיפס). היום כמעט כולן מספקות נתונים עם 5 ספרות אחרי הנקודה (עשירית הפיפס).
בעיה נוספת, מצוקה בספקי נזילות היכולים לתת נזילות בקצבים שלקוחותיהם (חברות הארביטראז') זקוקים לה.


הסוג השני - רובוטים
תוכנות שקונות ומוכרות נייר/סחורה לפי כללים שהותוו מראש על-ידי אדם.
לאלו שמנתחים את השוק טכנית יקל להבין את הדרך ויקשה להבין את ההשלכות.
כל אחד שלומד לסחור, לומד סט כללים שמצביע על כניסה. לסט קוראים "איתות". לאלו שלמדו אסטרטגיה טובה יש סט כללים נוסף שנקרא "יציאה" מהטרייד.
חסרונו הראשון של בן-האנוש היא ביכולתו לעקוב אחרי x קטן מאוד יחסית של ניירות/סחורות/מדדים. באו חבריו המתכנתים של בן-האנוש ואמרו "הבה נתכנת רובוט שיבצע עבורנו/עבורך את הפעולה וכך נוכל לעקוב אחרי שווקים רבים 24 שעות 5 ימים בשבוע".
כדאי לסייג, אינני מתכוון לתוכנות שניתן לקנות ברחבי האינטרנט ב-189.78$. אלו סתם תעלולי שיווק (שהפיקו הרבה כסף למתעללים).
רובוטים, שנכתבים על-ידי סוחרים ועמיתיהם המתכנתים/מתמטיקאים, הם הזן החדש שגם חברות אלגו לוטשים אליהם עיניים לאחרונה. נכון, מאז שקם המחשב הראשון ניסו מתמטיקאים לרתום את כוחו לחזות תנועות בבורסה. תוכנה מפורסמת (וחשאית) אחת נקראת  web bot.
כמה מפרסי נובל למתמטיקאים נולדו מתוך אלגוריתמים לניבוי הבורסה.
עדיין, רק בשנים האחרונות נוצרה הפריחה בתכנות רובוטים עם כניסת האינטרנט ופישוט (מלשון פשוט) כלי התכנות עבור מסחר.
עד השנה לא ממש פחדתי או ייחסתי חשיבות לרובוטים. הטענה הייתה ש-95% מהרובוטים מפסידים כסף לאורך זמן. למה?
כי אנשים כתבו את הרובוטים.
אנשים הכניסו לתוך הרובוטים את הפחדים האנושיים שלהם. כלומר הרובוטים רק מבצעים יותר פעולות עבור סוחרים, רק מה- כמו סוחרים. אם הפחדים שם גם ההפסדים שם.
תעשו לי ולכם טובה ואך תתנפלו עלי שהרובוט מנטרל רגשות. אם תראו פעם רובוט בפעולה (אמיתי שמייצר כסף) תבינו כמה גאוני זה לראות את פיסת התוכנה "מפחדת" או "תאבת בצע".
הייתה תקופה שראיתי בתי מסחר מציעים לסוחרים שרותי תכנות וחייכתי. בתי המסחר מצאו שיטה נוספת להגדיל את נפח הפעילות. הרי הרובוט עובד 24/5 ללא מנוחה. העמלות זורמות, ההפסדים נצברים ללקוחות והחיים יפים.
הנפילה בוול-סטריט ב-6.5.2010 המחישה כמה רובוטים מתוכנתים כמו אנשים. אחד הברוקרים הוסיף למכירה בטעות 0 (אפס) מה שהוביל רובוט לקלוט את התנועה השגויה כפחד, כולם זורקים סחורה. כך החלה מפולת שרובוט מושך רובוט. התוצאה בשעה 12:00 ירידה של 850 נק'. חזרה כדי חצי והתייצבות לאחר שבוע. הכל קרה בשעה עגולה אחת (!). אח"כ כמובן כולם התעוררו והתקינו כל מיני "ברזי בטחון". היה זה מאוחר מידי.
מאוחר כי המפולת הזו נתנה אישור לכיוון החדש.
כיוון מדאיג.

תוכנות הכותבות תוכנות.
תחום הבינה המלאכותית נמצאת בפיתוח משנות השישים המאוחרות. התחום תמיד קסם לאנשים. גם סוחרים גדולים בבורסה ניסו לאמץ תוכנות מבוססות בינה מלאכותית. היו ניסיונות רבים לאורך השנים שלא ממש עלו יפה. בשנים האחרונות חלו פריצות דרך דרמטיות.
בינה מלאכותית עד לאחרונה ניסתה לחקות את אופן חשיבה האנושי. בתקופה האחרונה ארעה תפנית חשובה שפתחה דרך חדשה בבינה מלאכותית, כתיבת תוכנות שכותבות תוכנות, ללא מגע אנושי. כלומר לא חיקוי של אדם סוחר, או הגיון של אדם סוחר. אלא תוכנה שסוחרת ומבינה לבד את השוק.
להבהיר, עד היום בני אנוש כתבו את תוכנות המסחר. עתה החלה תקופה בה תוכנות כותבות תוכנות מסחר, כלומר מוח אדם לא תמיד מבין/יבין מה כתוב שם. מכאן הדרך קצרה למסחר עצמאי לחלוטין של מכונה.
לא בטוח שנפסיד במסחר הזה אבל דבר אחד וודאי: מים בוחרים את הנתיב הקל ביותר להתקדמות לים. אנשים גם. אנשים יעדיפו שמכונות יסחרו ויכתבו תוכנות מסחר.
כעת נעבור למציאות שלנו ולתוצאות:
אם העולם נשלט, כיום, על-ידי אלו שמחזיקים בכסף, מכאן שבבסיס, בכך שמכונות יסחרו לבד ויפתחו את המסחר, אנחנו מעבירים את השליטה על עתידנו למכונות.

ההשלכות החברתיות והמוסריות של מהלכים מסוג זה שווים בעיני להשלכות של הנדסה גנטית. אנחנו יודעים איפה מתחילים אנחנו לא יודעים לידי מי תיפול הטכנולוגיה הזו ומה הוא יעשה איתה. חשוב מכך, איננו יכולים לצפות את עתידנו בעקבות התפתחות כזו.
שבו, תחשבו על זה לכמה דקות.


אז מי ראה מטריקס?
איפה ניאו שצריך אותו?
האם יהיה המשך למאמר?

(שבוע הבא חוזרים למציאות העכשווית. מבטיח)


שימרו על הקפיטל שלכם. אל תחזירו כסף לשוק.
שבוע זהיר ורווחי,

עדי שרון

9 תגובות:

  1. מוישי2.1.2012, 21:19

    כל מילה פנינה !
    נו אז מה יהיה ?...

    השבמחק
  2. מעניין מאד.

    השבמחק
  3. אנונימי4.1.2012, 8:03

    ממתי מותר לסחור חזרה ביום שישי כבר יש הודעה

    השבמחק
  4. מותר לסחור כל הזמן, כל עוד שיש היכן לסחור.
    כדאי לסחור, או חכם לחזור לסחור אחרי שבוע מתחילת השנה, מבחינתנו יום שני.

    עדי

    השבמחק
  5. אנונימי25.1.2012, 21:06

    במילה אחת, הסינגולריות:

    http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?entryId=1065939

    השבמחק
  6. למי שרוצה לקרא עוד על מסחר אוטומטי ... מוזמן להיכנס לבלוג שמצאתי רק על הנושא:
    http://www.autosysfx.com/blog

    השבמחק