יום ראשון, 11 באוגוסט 2013

לא שיווקי




"אתם לא שיווקים". זו התגובה שאני מקבל מאנשי הפרסום שלנו אחרי שפתחנו את מתודיקה.
"קשה למכור יושרה", זו אימרה שחוזרת על עצמה שוב ושוב.
 
כתבתי כאן למה פתחתי את מתודיקה.
למי שמכיר אותי/אותנו קל לקבל את הבסיס של הלימודים במתודיקה, בדיוק כפי שחברי דר' שי סולן כתב בפוסט. שילוב של אימון אין סופי של תוכנית עבודה מובנת ומהודקת יכול להביא מישהו להפוך לסוחר.
מי שכבר סוחר/סחר, או כבר חווה כישלונות, קל להבין את הבסיסים עליהם מושתתים הלימודים במתודיקה.
הבסיס ראשון הוא ההתנהלות העסקית. מי שסוחר פותח בפועל עסק קטן. ממש קיוסק. יש סיכוי שהקיוסק הזה יהפוך ביום מהימים לסופרמרקט גדול (ע"ע רמי לוי). כדי שהסיכוי יהפוך למציאות חייבים ללמוד להתנהל עסקית לפני לימוד המסחר.
הבסיס השני הוא תוכנית המסחר. לא שיטה, לא אסטרטגיה. תוכנית עבודה שתואמת לתוכנית העסקית. לדוגמא ללמוד לקרוא מחיר.
רק שיש "בעיה". התמורה, ההצלחה, הרווחיות מגיעים רק בשלב מאוחר יותר. בשלב ששני הבסיסים
משתלבים לאחד. לא מדובר בשבועות. פשוט לא. מדובר בהרבה זמן. זמן ארוך לא מוכר (מלשון מכירה). אנשים רוצים כאן ועכשיו. תלמד אותי להיות מייקל ג'ורדן (או שומכר, במקרה של הספורט שאני אוהב) או רמי לוי בחודשיים. תלמד אותי להצליח בשוק מול המקצוענים (ג'ורדן-ים, לוי-ם, שמוכאר-ים) שמרווחים עבור קרנות ענק עם ידע של חודשיים. תלמד אותי להיות קבלן עם ידע של בניית סוכה.
אנשים, זה לא אפשרי. ומי שאומר אחרת משקר.

ומי אומר אחרת? אהה זה פשוט.
תפתחו את האינטרנט ומודעות של בביתי ספר ללימוד "השקעות בשוק ההון" יקפצו מכל עבר. "בוא להרוויח 1,200 ₪ בשעה", "בן 35 בלי עבודה? בוא נלמד אותך לעשות כסף מהבית", "לא הרווחת, לא שילמת" ויש עוד כמה יותר אכזריים.
תכירו את מוכרי החלומות. תכירו את "השיווקיים".
קל למכור לכל אחד את הגשמת החלום שלו. 75% מהעבודה הלקוח עושה בעצמו על עצמו כי הוא עצמו הקרקע הפורייה לשתול את זרע השקר "מחר לא נעבוד". תמצית התעשייה הזו.
ה"שיווקיים", אלו שקל למכור אותם, ממלאים כיתות באנשים המובלים כצאן אל התספורת. תספורת/תסמונת הכיס המרוקן.
קודם כל מוכרים להם קורס "זול" רק ב-3,000 – 4,000 ₪. להזכירכם, עד לפני שנתיים היו "מוסדות" שנתנו את הקורס בחינם. תכף נבין למה. היום הם הבינו שהצאן מוכן לשלם גם על קורס אז למה לא לעשות עוד כסף.
אחר-כך מוספים עדויות של לקוחות מרוצים שכבר מרוויחים ואוטוטו מפסיקים לעבוד.
לבסוף, מתבלים במכה האחרונה, המסחר בכסף אמיתי. בלי לשים לב, מכוונים את הצאן לשים את כספו (רק 2,000$ או 3,000$) אצל הברוקר שבמקרה קשור עם בית הספר, במקרים מסוימים ממומן על-ידו. כמובן שבהמשך הדרך הצאן מפסיד את כספו והברוקר ובית הספר מתחלקים ברווח.
למי שלא הבין, בכסף שוכב אצל הברוקר והוא לא באמת מבצע פעולות. הוא רק מחכה שהצאן יחשוב שהפסיד אותו ומחלק אותו עם בית הספר (חפשו ערך "מכבסה").
אבל החלום, כמה קל למכור אותו. למכור אותו כמו עשן מתפוגג של סיגריה רעילה. למכור חלום לצאן בלי לומר לו שאחריו יישאר עם הרבה פחות כסף בכיס וחור ענק באגו ובביטחון העצמי.

ואותי מאשימים שמתודיקה אינה שיווקית. אינה מוכרת חלומות. אינה מוכרת הבטחות. רק השקעה בעבודה שבסופה יש סיכוי להצליח ולהרוויח. רק אחרי דרך אימונים ארוכה.
איך נוכל להתמודד בשוק של מוכרי החלומות?
על זה רציתי לדבר איתכם :)
אני מניח, בתמימות רבה, שהטובים מנצחים. כך ראיתי בסרט ביום שישי. ואם אנחנו הטובים, סופנו לנצח (אתם צודקים, הכותב חי בסרט).
איך נצליח למלא כיתות? אין לי תשובה חד משמעית. יש רק דבר אחד שאני יודע:
במתודיקה אומרים את האמת. לא מוכרים חלום. המחיר הוא שהאמת לא מתאימה לכולם, היא מתאימה רק לנבונים, לחזקים ולשפויים.
אהה, ודבר נוסף, אני לא שיווקי וחי עם זה בשלום.


חברים,
מזכיר, לא סוחר עד סוף החופש מכיוון שהשוק גם יצא לחופש.

פתאום הסיפא של הפוסטים נשמעת הגיונית:

שימרו על הקפיטל שלכם. אל תחזירו כסף לשוק.
שבוע זהיר ורווחי,

עדי שרון

13 תגובות:

  1. עדי,הישר והיקר.

    רק מי שעבר כברת דרך,של 3-5 שנים,יכול להבין את היושרה שלך,ולכן זה באמת לא שיווקי,ולמרות הכל,הלוואי שהייתי מכירה בתחילת הדרך מורה כמוך,(ואלכס)מאחלת לך את כל ההצלחה שבעולם.

    ברוריה

    השבמחק
    תשובות
    1. ברוריה,
      טוב לראותך כאן.
      שמח שאת מרגישה, מבינה שכדי ללמוד מיומנות צריך להשקיעה הרבה.תודה על המילים החמות.
      אכן אלכס ושי הם אנשים הרבה יותר מראויים. מזל של כולנו שבחרו להצטרף לדרך הארוכה של הקמת מוסד ללימוד מסחר שפוי והגון.

      עדי

      מחק
  2. אילו מילים
    יישר כוח כל מילה בסלע
    תצליח מגיע לך
    לאט לאט יושרה ואמינות קל לאבד קשה לבנות

    השבמחק
    תשובות
    1. יקי,

      אכן הדרך ארוכה אך גם סלולה ובנויה.
      תודה על התמיכה

      עדי

      מחק
  3. מוישי12.8.2013, 0:15

    בס"ד
    הוי כמה שנים חיפשתי את ה"לא שיווקי" הזה...
    הייתי משנה קצת את ההגדרה ל - "מכללת בוטיק ללימוד {אמיתי} מקצוע המסחר"
    רק מי שיודע למה הוא בא ובא מוכן לקנות, קונה, ויודע עם מה הוא יצא. הוא יודע מה יש לו בכיס, ויודע להעריך את זה וגם משתמש בדיוק לפי הוראות ההפעלה ורוצה להפיק את המירב.
    סחורה כזאת לא מפרסמים בראש כל חוצות ו"ממלאים כיתות", זה בית הספר למחוננים או לכאלה שמוכנים לעבוד קשה כדי להיות מחוננים
    אל דאגה, לך בכוחך זה ועשה חיל
    ו סוף הכבוד לבוא...
    מוישי

    השבמחק
    תשובות
    1. מוישי,

      אהבתי את "זה בית הספר למחוננים".

      עדי

      מחק
  4. עדי ידידי,

    התגעגעתי אז באתי... :-)
    בטוח שהדרך שלך שאת יתרונותיה כולנו מכירים תייצר לך ולכולם הצלחה..

    רק שאני חושש שהיצמדות ל"חוסר סקסיות" המייתרת את השיווק הראוי למסגרת שכזו שדורשת בידול מופגן מההיצע הקיים, עלולה למנוע מכם להגיע למסה קריטית של תלמידים הנחוצה למסגרת כמו אקדמית שאתה מציע - על כל המשתמע.

    בכדי להגיע לתוצאה הנדרשת של כמות מינימאלית של מתלמדים תידרשו ליותר מסתם אמירה לא שיווקית..

    מקווה שאני טועה ועומדים בתור עשרות... ובכל אופן, זו יוזמה מבורכת בעיקרה. שיהיה בהצלחה רבה!!

    גיל

    השבמחק
    תשובות
    1. גילי,
      כיף לראות אותך כאן.
      אין חולק שחייבים שיווק על כל נגזרותיו. ברור שחייבים להוציא את הידיעה החוצה ולא להשאירה אצלנו בקומונה.
      למעשה, אנחנו מלווים באנשי פרסום דיגיטל מהטובים בארץ. הם, שמלווים גם לקוחות "סקסים" אומרים ו(מראים) שאחוזי ההקלקה ואחר כך ההרשמה אצל "יפיופים" גדולים משמעותית ביחס אלינו, הביסקוויטים היבשים.
      יש הגיון רב מאחורי ההבדלים וציינתי את חלקו בפוסט, סיפוק מידי.
      החיסרון שלנו נובע מכך שאנחנו מוכרים את הניסיון שלנו ולא את החלומות בהקיץ של הלקוחות. כאן הבעיה, אין מפגש רצונות (לכאורה ספונטני).

      אולי כדאי להבהיר, אין בליבי תלונות על אלו שרוצים ללמוד. התלונה שלי מופנית לאנשים הלא הגונים (understatement) שכן פוגשים את חלומות הלקוחות וגורמים להם במודע להפסיד את כספם במקום להעיר אותם למציאות הבעייתית.
      אסיים בעד כמה אינני מוכן להיות אחראי (אפילו בעקיפי עקיפין) על הפסדים:
      הפסקתי ללמד תלמיד שלי, בעבר (שאני מניח שקורא אותנו כעת), כי חלק מסוים באישיותו אינו מאפשר לו משמעת כפי שצריך להיות לסוחר. הוא איש חכם ממני (בהרבה) ולכן ההכרה הזו לבדה הצילה כספים רבים אותם עיתדד להשקיע. מהכתוב תוכל להסיק אנחנו בקשר עד היום (וגם קיבלתי אישורו לספר את הסיפור).
      צא ושער מה היה קורה אם היה נופל ח"ח במלתעותיהם של המוסדות האחרים.

      וכן, אנחנו תמיד צריכים עזרה בשיווק ומכירות. תמיד :)

      מחק
  5. עדי ידידי,

    יצא לנו להפגש ולשוחח לא מעט במהלך השנים אם במפגשי הפורום ואם בפורום עצמו , ואני לא יכול לומר מילה רעה עלייך בעניין אמינות ויושר (אני תמיד מדבר בדרך השלילה :-) ) אני גם יודע שאתה באמת ובתמים מתכוון ללמד מסחר ולא להתעסק באגו ובכסף ואני מאחל לך בהצלחה.

    אני חייב להסכים עם גיל בעניין השיווק הלא סקסי וחייב לומר שאני בספק אם אני בעצמי הייתי נרשם לקורס מסחר לולא היו מוכרים לי קצת חלומות כי בסופו של דבר המסחר ללא החלומות הוא עסק ייבש כמו צנון. אז אל תמכור חלומות אבל תדע בכל זאת למקד את השיווק בלהסביר למתעניינים מדוע מסחר בכל זאת הוא אחד המקצועות המרתקים ששווה להשקיע בהם את הזמן והאנרגיה הלא מבוטלים.

    שוב הצלחה רבה יוסי.

    השבמחק
    תשובות
    1. יוסי, איש יקר

      קונה את מה שכתבת בשתי ידים. בלי אבל ובלי אולי.

      עדי

      מחק
  6. בשביל להרוויח בשיווק ומכירות לא צריך לשקר, צריך פשוט לעבוד.
    יישר כוח!!!!

    אוריאל רז המאושר
    050-5363039

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אוריאל,
      תודה על העידוד הכנה.
      שווה זהב.

      עדי

      מחק
  7. היי עדי מה שלומך ?
    הרבה זמן לא דיברנו ,
    תוכל בבקשה לחזור אלי ? 0504161631 {אין לי מייל}
    תודה רבה !

    השבמחק