יום רביעי, 6 באפריל 2011

Stop Loss ושות'

אסף בתגובה לסקירה, העלה את נושא חישוב ה-Stop Loss (מעתה s/l).
סוגיית ה-s/l  עולה פעמים רבות בסדנאות שאני מעביר, בהרצאות ובאימיילים ישירים.
גם לי לקח זמן ללמוד את הנושא ו"להרגיש נוח" איתו. מורים רבים אינם משקיעים זמן בלימוד ובהעברת הנושא לדעתי כי הוא כרוך בשתי בעיות:
1. לימוד s/l  מצריך התעסקות עם מה שאנחנו לא רוצים במסחר. הפסד. למה לדבר על זה?
2. בדרך כלל, מה שלא לומדים לא מלמדים.

בואו נתחיל עם הסוגיה האם צריך להגדיר s/l בכלל? אולי עדיף לתת לפוזיציה לרוץ ואם זה לא מוצא חן בעיננו (כואב מידי) נצא מהפוזיציה?
התשובה הקצרה: חובה לקבוע  s/l.
התשובה הארוכה: חובה לקבוע s/l מראש.
אם אתם סוחרי יום, סוחרי מגמה, סוחרי סקאלפ, רובוטים,  סוחרי ---- (תשלימו לבד) תמיד תשימו s/l מראש. אם לא הבנתם למה אזי אינכם יכולים להיות סוחרים.
במוקדם או במאוחר תפסידו הכל. גם כסף וגם אגו. נקודה.

מהו ה-s/l?
מחיר מסוים שנמצא בניגוד לכיוון העסקה שמעבר אליו אינני רוצה להיות בעסקה.
ישנן הגדרות נוספות (אולי מדויקות יותר) אני מבין את זו שלמעלה מהסיבה הפשוטה: מחיר, רמה נתונה המצביעה על-כך שאינני רוצה להפסיד יותר בעסקה מסויימת.

איך קובעים מיקום s/l?
כל אחד לשיטתו, אסטרטגיתו (נראה אתכם אומרים את "אסטרטגיתו" 3 פעמים רצוף בלי להתבלבל).
אני מעדיף להסתתר מאחורי תמיכה/התנגדות ברורים או מספרים עגולים. פרוט בהמשך (ע"ע גודל).

מהו גודל ה-s/l?
כאן הגענו למהות הנושא. שני אספקטים לעניין: גודל והיקף.

1. היקף ה-s/l– כמה אני מוכן לסכן בעסקה אחת יחסית לנכס הבסיס.
לאט. לא לפחד. תיכף ההגדרה תתבהר.
נכס הבסיס הוא הסכום איתו אני מוכן לסחור. הכסף אותו הפקדתי אצל הברוקר. לדוגמא: 3,000$. נכון אפשר לחשב את נכס הבסיס כסכום כל הכספים הפנויים עליהם אני מוכן לסחור (כולל מה שסבתא יונה מחזיקה ומה שחבוי מתחת למזרן). לשם הפשטות נניח שהכול מונח במעמקי כספתו של הברוקר, סך 3,000$.
אין טעם שאסכן את כל הסכום כולו בטרייד יחיד (100% סיכון). גם לא מחצית מהסכום זה (50% סיכון). שהרי מספיק שני הפסדים רצופים ומחקתי את כל ההון שלי (נכס הבסיס).
הכלל אומר שבטרייד יחיד רצוי לסכן לא יותר מ-2%. למה?
תורידו את התרגיל הבא לאקסל. חשבו כמה עסקאות מפסידות ברצף תוכלו לספוג בטרם תמחקו 30% מנכס הבסיס (אחרי 30% הפסד, זה הזמן לעצור, משהו אינו נכון באופן בו אתם סוחרים).
תנסו פעם עם 6% סיכון לכל טרייד ופעם עם 2% סיכון. מדהים.
ב-6% תוכלו לספוג רק 6 טריידים הפסדיים. ב-2% סיכון תוכלו לספוג ...19 טריידים. ב-2% תוכלו להישאר במשחק, שזה הרבה יותר מ-95% מהסוחרים בעולם.
כלל נוסף הוא, אם החשבון קטן מידי לברוקר איתו אתם סוחרים ... תפסידו את כספכם מהר יותר. ברוקר שלא מאפשר לכם לפתוח פוזיציה בהיקף של 2% למעשה מאלץ אתם לעלות להיקפים גבוהים יותר. כבר ראינו מה היקף גדול עושה לחשבון. זה הזמן להחליף לברוקר מתאים. או לחילופין להגדיל את נכס הבסיס.
הכי חשוב, לא משנה מה גודל ה-s/l, תמיד נחשב כך שההיקף יהיה 2%. כלומר סטופ של 62 פיפס או סטופ של 45 פיפס תמיד יהוו לא יותר מ-2% מנכס הבסיס.

2. גודל ה-s/l- כמה אני מוכן לסכן (פיפסים, סנטים, אגורות, טיקים, עגבניות, אונקיות.. הבנתם את הפרינציפ) בעסקה ספציפית.
נרד לרגע לעומק הגדרת הגודל:
לסכן - אנחנו מנהלי סיכונים לא סיכויים. אנחנו מחליטים כמה לסכן (s/l) השוק מחליט כמה נרוויח.
ספציפית - מה שנכון לעסקה אחת אינו נכון לאחרת. גודל ה-s/l  בעסקה ראשונה יהיה 70 פיפס, באחרת 42 פיפס ובאחרונה 123 פיפס.
מה קובע את הגודל? כמובן האסטרטגיה. לדעתי המחיר צריך לקבוע. אני פוגש סוחרים רבים (קורא להם סוחרי סטטיסטית) המציינים לפני ש-s/l בן 30 פיפס קבוע מספק אותם. השאלה הבאה שלי האם בכל מצבי השוק 30 יספיקו? גם בראלי מהיר למעלה? גם בזמן הודעת NFP? גם בצמד משוגע כמו פאונד/ניוזילנדי? או לחילופין מניה קטנה ומהירה?
כמובן שלא. הבנה של רמות תמיכה והתנגדות בטווחי זמן שונים יכולה לעשות פלאים לחשבון ולמיקום ה-s/l.
אתן דוגמא לאחד ה"טריקים" שאני משתמש בו: אם הכניסה הייתה ביומי, יורד טווח זמן ל-4H ומחפש שם רמת תמיכה שמאחוריה ה-s/l יכול "להסתתר".
כל שקטנתי את ה-s/l , קיבלתי באותו היקף פוטנציאל רווח יותר גדול.

איך מחשבים את היחס בין גודל ה-s/l להיקפו?
מחשבים כמה הם 2% מסך החשבון ומחלקים בפיפסים (סנטים, טיקים וכד') של גודל ה-s/l שהחלטנו (לא ממש מדויק אם מטבע הבסיס של הפוזיציה אינו דולרי).
ניתן גם להשתמש באתרים כמו זה. ממליץ קודם להבין את החישוב ורק אח"כ לבצע אוטומטית.

 כמובן שיש עוד הרבה לכתוב על ההחלטה של גודל ה-s/l. קיימות אסטרטגיות s/l רבות כמו שקיימות אסטרטגיות כניסה רבות. תזכרו רק את שלושת הכללים הבאים:
1. הגנו תמיד, בשלב מסוים (בהתאם לאסטרטגיה), על הפוזיציה שלכם בהעברת ה-s/l לערך הכניסה (ע"ע free trade).
2. לעולם לא מגדילים  אחרי פתיחת העסקהs/l.
3. לעולם מחפשים להקטין s/l תוך כדי פוזיציה לפי תוכנית סדורה מראש.



אם עולות שאלות אני במרחק אימייל או עדיף בתגובות למטה.

שימרו על הקפיטל שלכם. אל תחזירו כסף לשוק.

עדי שרון

13 תגובות:

  1. הרב הצעיר6.4.2011, 19:37

    אקספרט ושות'

    עדי היקר
    תודה לך על המאמץ וההשקעה

    שאלתי היא כידוע ניהול העיסקה הוא חלק עיקרי במסחר ולחלק מהם משתמשמים האקספרט של "breakevent" שבעצמם לאחר 10 P מהרווח הוא מריץ את ה S/Lלנקודת הכניסה .מצד אחד זה מועיל כי הוא לא נותן לעיסקה ריווחית לההיפך למפסידה ואילו מה שקרה לי זה ההפך שסגר לי עיסקאות מופלאות שהניבו לאחמ"כ מאות פיפסים

    מהו האיזון הנכון ולאיזה מספר פיפסים כדאי להזין את ה BE
    לשם האיזון הוא גם מנע לי הפסדים

    תודה מראש

    השבמחק
  2. עדי,

    כל מילה בסלע!

    תודה רבה על הפוסט.

    השבמחק
  3. אנונימי6.4.2011, 20:00

    טעות גדולה מאוד, מה שאתה מדבר הוא סטופ נגד עצמך !
    כן , כל מנת שלא תיסחף בהערכה שלך לטרייד וזו בעיה שצריך לפתור הרבה לפני הטרייד סטופ לא פותר את הבעיות

    סטופ נכון קשור למתי הנכס /מניה או מטבע משנה את אופי בו הוא נסחר לדוגמה עם נכנסת למגמה אזי במידה וזה השתנה למסחר תבניתי אחר (דישדוש לא ברור או מגמה הפוכה ) הסטופ צריך לפעול

    השבמחק
  4. אנונימי7.4.2011, 8:38

    כמה הערות:
    קודם כל סמנטיקה - נכס הבסיס כשמו כן הוא - זה הנכס שעליו אתה סוחר. אם זו מניה - אז זו המניה, אם זה חוזה עתידי אז זה הספוט של הנכס, אם זה אופציה על מדד אז זה המדד עצמו. זה נכס בסיס. אתה מתייחס לK - כמות ההון שלך (שהקצית למסחר לצורך העניין).

    דבר נוסף - בקשר ל2% - זה חוק אצבע נחמד. והוא טוב לאנשים שלא מבינים לעומק את מהות הסיכון. אם לצורך העניין אתה עומדל בצע עסקת ארביטראז' טהורה, בה אין בכלל סיכון, למה לסכן רק 2%? לחילופין, גודל הסיכון צריך לנבוע מהתוחלת לאורך זמן של האסטרטגיה שלך, ואפילו יותר מזה, הוא צריך לנבוע מהתוחלת המשותפת של כלל הנכסים שאתה סוחר עליהם ביחד ובנפרד.

    ואחרון - יש מערכות שלא משתמשות בסטופ לוס והן רווחיות מאד. מערכות של "כל הזמן בשוק" כאלה שלפי קריטריון או לונג או שורט על נכס ללא הפסקה - אין להם סטופ ומה שמונע מהם להפסיד הוא הקריטריון עצמו.

    מעבר לזה, למגיב שלפני, אתה לא סותר את מה שעדי אמר, כשהוא מתייחס לסטופ מתחת לרמת תמיכה הוא מדבר בדיוק על מה שאתה מדבר. מיקום הסטופ באופן אידיאלי צריך להיות הוכחה שטעית, אבל לפעמים זה לא ככה, וזה משפר את תוצאות המסחר, כמו שעדי אמר סטופ קצר מגדיל את יחס הסיכון סיכוי, ובמקרים מסוימים (אסטרטגיה ממש טובה) זה משפר את התוצאות.

    השבמחק
  5. תודה לכל המגיבים. ממש כיף וחשוב שמתפתח דיון.
    אבקש רק שכאשר אתם מפרסמים תגובה תצמידו לה שם, כל שם כדי שלא נאלץ כולנו להבין מיהו "אנונימי 1" או אנונימי 2". כל שם, אמיתי או יצירתי יתקבל בברכה :) .

    המסחר בשוק ההון איננו מדע מדוייק. שיטות רבות להרוויח. העיקר... להרוויח.
    בנוסף, אנחנו חייבים להכיר ולהבין שסוחרים מנוסים ומצליחים מסגלים לעצמם אסטרטגיות מגוונות. כדי להגיע להיות סוחר מצליח, סוחר מתחיל צריך לקבל עליו מסגרת סבירה בה הוא יכול להתפתח. מסגרת מוגנת (!).
    בקיצור, אין דין סוחר מנוסה כדין סוחר צעיר.
    למתחילים, היזהרו לנסות לסחור כמו מתקדמים. כפי שמי שמשחק כדורסל עם החברה ביום חמישי בערב והוא הכי טוב בין החברה, לא יחשוב לשחק מול מכבי ת"א.


    כעת חזרה לנושא,
    לרב הצעיר,

    היות ואני מכיר את האופן והאסטרטגיה בה אתה סוחר, ארשה לעצמי להעיר.
    לא הייתי מעביר את הסטופ ל-b/e אחרי 10 פיפס. זו טעות מרה.
    אם אינני טועה, אחד הכללים באסטרטגיה אותה למדת, הוא להעביר את הסטופ אחרי 30-40 פיפס.
    תצמד לכללים.
    למתקדמים יותר, ממליץ לברור FTA ולהעביר לשם את הסטופ.

    עדי

    השבמחק
  6. Gentle Trade ,

    תודה לך על התגובה.
    אני מאוד מעריך את ההשקעה שאתה מעניק לקהילת הסוחרים שהקמת. תודה על ההזמנה.

    יישר כח,
    עדי

    השבמחק
  7. אנונימי 1,
    (מתחיל ב"טעות"),

    אולי המאמר לא העביר את המסר בבהירות.
    אני מניח שאתה צודק בכך שסוחר בד"כ סוחר נגד עצמו. תילי תילים של ספרים נכתבו בנושא.
    מהות הסטופ כפי שכתבת בפסקה השניה היא העניין עצמו: "סטופ נכון קשור למתי הנכס /מניה או מטבע משנה את אופי בו הוא נסחר".
    אני די מסכים עם האמירה הזו. אם מראש החלטת על התנאים של הסטופ לפי האסטרטגיה שלך, שים אותו שם. מראש.
    יש כאלו ששמים סטופ למקרי חרום רחוק יחסית. זו גם אסטרטגיה.
    כל עוד החלטת מראש מה מרחק הסטופ מהכניסה, וסך כל המרחק לא יגדל על x% שהחלטת מנכס הבסיס (2%-3% מומלץ, למתחילים 1%).

    על כך נאמר,
    שימרו על הקפיטל שלכם. אל תחזירו כסף לשוק.

    עדי

    השבמחק
  8. אנונימי2,
    (מתחיל ב-"כמה הערות")

    1. לגבי הסמנטיקה - מקובל.
    כל עוד שנינו (וכולם) מבינים שהכוונה לכמה כסף סה"כ מופנה לכלל ההשקעות שלי בשוק נתון (לא כולל נכסים כמו בית, פנסיה, הלוואה מדוד בצלאל וכד').

    2. כלל ה-2%. ראה תשובתי ל-"רב הצעיר".
    סוחר מתחיל, שיסכן יותר ה-2% יפסיד את כל כמות ההון שהקצה להשקעה (למה שנהגתי לקרוא נכס הבסיס). נקודה. חוויתי, ראיתי אחרים.
    כמעט תמיד שסוחר מפסיד מגיע אלי, מתברר אחרי מספר דקות שיחה שהאסטרטגיה פועלת אבל הוא לא עוקב אחריה ובמקביל מסכן סכומים לא הגיוניים (יותר מ-2%).
    לוקח זמן לרכוש מיומנות של "להרוויח". כדי לשרוד את פרק הזמן הזה חייבים להקטין חשיפה וסיכונים.

    3. לנושא ארביטראז'. אני לא מכיר שיטה שאין בה סיכון כלל. אחת שעובדת לא תאורטית. תישאל את החברים בפינאל.

    מבחינתי מסחר הוא עסק לכל דבר. התנהלות מקצועית ועסקית משמעו אם אסטרטגיה מרוויחה במשך תקופה רצופה של כ-3 חודשים (עוד כלל אצבע), הדגש על רצוף, אזי מבחינתי היא מוצלחת.
    עסק משמעו, להרוויח לאורך זמן.
    לענינינו, אשמח להכיר מערכת ללא s/l שמרוויחה לאורך זמן...

    תודה על התגובה הרצינית והמעמיקה.

    עדי

    השבמחק
  9. שלום לכולם.
    כל מה שנאמר כאן הוא חכם .
    אבל כידוע לכם במסחר במט"ח צריך להיות גם צודק ולא רק חכם...
    וכוונתי היא - שמכיוון שהסטופים שלכם שקופים לחברת הפורקס שאתם עובדים מולה - אז יהיה לה מאד פשוט ונחמד להעיף לכם את הטרייד ע"י הזזה קטנה של המחיר , ולקחת לכם את כל הכסף....
    אז מה דעתכם ?????
    לדעתי - צריך לשים סטופ מנטלי - כלומר רק בראש , ולהפעיל אותו ללא סנטימנטים כאשר יש צורך.

    השבמחק
  10. היי יוסי,

    עדיף להיות חכם... "צודק" שייך לאגו.
    התשובה פשוטה: תתעסק רק עם ברוקר הגון.
    לא נכנס כאן לנושא ברוקרים (גם כך אינני פופולרי אצלם).
    יש הגונים שלא נוגעים במחיר. לדעתי הם גם החכמים.

    סטופ מנטאלי שקול ללא סטופ כלל.
    בד"כ כאשר אנחנו בתוך הטרייד, מערכת השיקולים שלנו שונה מהותית מתוכנית הכניסה.
    יתרה מזו, מה יעשה סוחר שצריך לעזוב את העמדה? הענינים מתחילים להסתבך.
    מסחר אמור להיות פשוט. לא קל, פשוט.

    מקווה שעניתי ,
    עדי

    השבמחק
  11. היי עדי,
    יפה מאוד, קראתי הכל, ומה שרשמת מדוייק ונכון, ככה צריך לעבוד על חשבון.
    כל אחד ע''פ גודל החשבון שלו, וע''פ האסטרטגיה שלו, חייב לקבוע מראש את היקף העסקה,הסטופ,ביחס של 1:2 וגג הפסד של 2% בכל עסקה,מגודל החשבון.
    הבעיה היא שרוב הסוחרים ביגלל משמעת לקויה וסיבות אחרות...לא רוצים לעבוד כך, ולכן נמחק להם בסופו של דבר כל החשבון...
    בברכה ויום נעים,
    רונן

    השבמחק
  12. תודה רונן,
    שמחתי לקרוא

    עדי

    השבמחק
  13. אסף לוי10.4.2011, 13:18

    עדי יופי של מאמר
    כל הכבוד!

    השבמחק